marți, 7 septembrie 2010

Marele Premiu (?) al statului San Marino

Acum mai bine de 1700 de ani se forma un stătuleţ în interiorul Imperiului Roman. Fondator a fost Sfântul Marin, de unde vine şi numele de San Marino. În 1600, pe 8 octombrie, era adoptată Constituţia statului San Marino, Constituţie care este valabilă şi astăzi. Este un adevărat record ca o Constituţie să fie valabila timp de mai bine de 410 de ani, însă este acesta singurul record pe care îl deţine San Marino?

În anul 1981, pe circuitul de la Imola erau organizate pentru prima dată Mari Premii, atât în Formula 1, cât şi în Motociclism. Practic, 1981 a fost anul naşterii Marelui Premiu al statului San Marino. De ce este atât de important acest Mare Premiu? De ce se vorbeşte despre acest Mare Premiu? Probabil că toţi fanii curselor în general îşi aduc aminte ca în 1994, pe circuitul de la Imola au murit doi piloţi de Formula 1: debutantul austriac Roland Ratzenberger (în timpul calificărilor, pe 30 aprilie) şi multiplul campion mondial, brazilianul Ayrton Senna (în timpul cursei, pe 1 mai). Acesta a fost punctul în care s-a decis că siguranţa piloţilor este foarte importantă, din moment ce cursele ar trebui sa fie un spectacol pentru noi toţi şi nu un război în care să se lase cu morţi.

Accidente au mai fost, desigur, din diverse motive, însă deznodământul nu a mai fost tragic, însă numai în ceea ce priveşte Formula 1. Accidentul care îmi vine acum în minte este cel provocat de Yuji Ide din editia din 2006 a Marelui Premiu al San Marino. E şi aceasta o formă de spectacol, atâta timp cât nimeni nu moare. Şi probabil că dacă acest accident ar fi avut loc înainte de 1994, pilotul acroşat de Ide, Albers, ar fi avut mult mai mult de suferit.

Anul 2010. În Formula 1 nu s-a mai ţinut vreun Mare Premiu al San Marino din 2006. În Campionatul Mondial de Motociclism, însă, are loc acest eveniment, chiar dacă nu la Imola, ci la Misano. Pe 5 septembrie a avut loc acest Mare Premiu. Cursa de la 125 cc s-a încheiat cu bine, însă la cea de la Moto 2 (fosta 250 cc) s-a întâmplat tragedia: japonezul Shoya Tomizawa, care avea doar 19 ani, a avut un accident mortal. Câştigase prima cursă a sezonului, era un pilot care promitea mult, însă destinul parcă nu vrea ca Japonia să aibă un campion mondial în motociclism, clasa Moto GP. Acum 7 ani a murit Daijiro Kato (campion mondial la 250 cc în 2001), anul acesta Tomizawa.

În fine, unde voiam eu să ajung. Probabil că sunt eu foarte... nu ştiu... superstiţios, dar Marele Premiu al statului San Marino mi se pare blestemat... Accidente care mai de care mai urâte se petrec acolo, indiferent de circuit, deci acest premiu chiar este atât de mare? Şi dacă este atât de mare, chiar merită? Sunt conştient ca motociclismul este de câteva zeci de ori mai periculos decât Formula 1, nu de alta dar atunci când ai un accident, ai foarte mari şanse să îţi rupi ceva. Sunt conştient că tragedia s-ar fi putut petrece oriunde altundeva, însă de ce tocmai la San Marino... din nou? Desigur, în aceeaşi categorie a Marilor Premii fatale intră şi circuitul de la Indianapolis, unde au existat victime atât printre piloţi, cât şi printre mecanici şi spectatori. Marele Premiu al San Marino e un Indianapolis al Europei. Dar ce contează? Până la urmă totul e un show, who gives a fuck about safety?

Niciun comentariu: