duminică, 15 decembrie 2013

Fenomene I

Epoca lui "zdringhi-zdringhi" din muzica românească a cam trecut şi pare-se că a început din nou să fie ascultabilă. Ştiu, ştiu, mulţi mă vor contrazice, vor spune că a involuat, că iar avem versuri proaste cum erau alea de la sfârşitul anilor '90 şi începutul anilor 2000. Totuşi, mie mi se pare că a evoluat. De aceea în lista "fenomenelor" anului 2013 se vor găsi şi nişte melodii româneşti, în limba română.

Şi, într-o ordine aleatorie, avem aşa:

Antonia feat. Puya - Hurricane


Bun, cică melodia asta ar fi Antonia feat. Puya, deşi ea cântă doar refrenul. Nu sunt fan Puya, dar melodia asta chiar îmi place foarte mult şi mi se pare a fi una din combinaţiile foarte reuşite ale anului 2013. Da, avem câteva alte colaborări asemănătoare în străinătate, cea mai la îndemână fiind a lui Eminem cu Rihanna, dar, una peste alta, melodiile sunt diferite şi amândouă foarte bune. "Love the way you lie" a fost un fenomen al anului 2010, "Hurricane", un fenomen local al lui 2013.

Grasu' XXL feat. Ami - Deja vu


În aceeaşi situaţie este şi "Deja vu" a lui Ami şi Grasu' XXL. Fata asta mi-a plăcut de la prima melodie a ei pe care am ascultat-o, adică "Trumpet lights", Grasu' e un nume important în hip hop-ul românesc, iar melodia lor e un adevărat fenomen, strângând aproape 12 milioane de vizualizări pe YouTube în două luni şi ceva. Au cam întârziat lansarea clipului, care mi se pare mult sub valoarea piesei, dar măcar o promovează şi la TV.

Daft Punk feat. Pharrell - Get lucky


A fost un fenomen intergalactic, nu doar mondial. Aproape 150 de milioane de vizualizări are doar clipul ăsta. Nu mi-a plăcut niciodată, dar ar fi nedrept să nu o includ pe lista asta. Acum 16 ani, Daft Punk lansau "Around the world", o melodie pe care majoritatea trebuie să o fi auzit măcar o dată, la cât de mare hit a fost. Eh, cred că n-o să scăpăm prea curând nici de "Get lucky".

Naughty Boy feat. Sam Smith - La La La


Dacă "Get lucky" a fost un fenomen intergalactic, "La La La" este un fenomen universal. Melodia asta spune, la fel ca şi primele două pe care le-am nominalizat, o poveste de dragoste nefericită. Genul văd că prinde foarte bine, având în vedere că "Somebody that I used to know" a fost un imens fenomen al anului 2012. Videoclipul piesei "La La La" este, după părerea mea, printre cele mai bune din ultimii ani, deşi premiile astea muzicale văd că sunt date pe cu totul alte criterii decât pe cel al calităţii. Aici avem o combinaţie între "Vrăjitorul din Oz" şi o legendă boliviană. Forma demonică în faţa căreia copilul cântă la sfârşitul videoclipului este El Tio, stăpânul lumii din adâncuri, care primea periodic o lamă (animalul, bineînţeles) ca ofrandă. Interpretările sunt două: fie copilul a fost lăsat acolo ca ofrandă pentru El Tio, fie el este singurul care poate îl liniştească. Eu, unul, tind spre cea de-a doua. :)

John Newman - Love me again

Ca vizualizări nu stă atât de bine ca ultimele două melodii pe care le-am inclus în categoria asta, dar un lucru e sigur: "Love me again" îţi intră în cap şi nu o să iasă de acolo prea curând. Nu doar vizualizările pe YouTube îţi fac melodia un fenomen. Clipul, de asemenea, mi se pare unul foarte reuşit. Şi nu, nu cred că i-a lovit maşina până la urmă.

Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell - Blurred lines

Mda, din păcate porcăria asta a ajuns un fenomen. Şi cred că un mare merit îl are şi tipa aia albă, cu părul mai închis la culoare şi cu origini poloneze, cea mai frumoasă dintre cele trei.

Lorde - Royals


Apărută parcă de nicăieri, Lorde a făcut senzaţie cu "Royals". 100 şi ceva de milioane de vizualizări pe YouTube, un mare talent şi o promovare binemeritată au făcut din această melodie un fenomen mondial. Ah, şi clipul ăsta arată cât de mult au evoluat programele de editare a imaginilor. Just google Lorde and you'll see what I mean.

Shift feat. Marius Moga - Sus pe toc


"Sus pe toc" a fost tonul meu de apel câteva luni şi încă o mai ascult cu plăcere. Bine, lipsesc destule oraşe importante din lista celor spuse de Shift şi Moga (Buzăul fiind unul dintre ele), dar ce contează? Oamenii mei nu stau deloc pe loc, când văd femei urcate sus pe toc. Şi fata aia creaţă pare a fi vedeta videoclipului, la cât de mult apare. Şi e frumoasă, ce să mai...

Connect-R - Dă-te-n dragostea mea


Ascult melodiile lui Connect-R de aproape zece ani şi l-am apreciat întotdeauna, orice gen a cântat. Chiar dacă acum cântă pop, dance, reggae, îl consider în continuare unul dintre cei mai buni MC din România. Este, de asemenea, un producător de mare succes, anul ăsta punându-şi amprenta pe multe melodii, ca "Bagă bani" şi "Aroma". "Dă-te-n dragostea mea" este un fenomen, datorită popularităţii de care s-a bucurat. Anul trecut, el a făcut România să cânte "Vara nu dorm", anul ăsta ne-a învăţat să 'înjurăm' "Dă-te-n dragstea mea". :)

Vama - Perfect fără tine


Mi-a plăcut la prima audiţie, mi-a plăcut şi la a doua, dar după aia a început să devină foarte enervantă. Este un fenomen, atât având în vedere numărul de vizualizări mare pentru un single din România, cât şi isteria pe care a creat-o printre adolescenţi.

Omar Arnaout - Habibi Ya Nour El Ayn


Băiatul ăsta e un fenomen. O voce minunată, o charismă deosebită şi o înţelepciune foarte mare, pentru un copil de vârsta lui. "Habibi..." a fost melodia cu care a câştigat primul sezon al "Next Star". Câţiva l-au constestat, majoritatea l-a apreciat şi asta spune tot. Respect!

Elena Hasna - Je suis malade


A câştigat doar premiul pentru popularitate în sezonul 2 al "Next Star", dar a devenit un fenomen şi în România, dar şi în Franţa. Aproape un milion şi jumătate de vizualizări pentru aceste cinci minute de perfecţiune mă fac să sper că o să aibă un viitor foarte frumos în muzică. Merită.

Ar fi nedrept să continui lista asta după minunata performanţă a Elenei. Zilele următoare cred că o să vin cu câteva completări. Până atunci...

Peace and Love,
MariusZ.

Niciun comentariu: