miercuri, 3 decembrie 2008

1 detzembrie, mon cher...

Ma uit la ceas si constat ca este 3 decembrie. Ma uit afara...ceata, totul este intr-o ceata cumplita, care ar putea sa fie foarte bine taiata cu un briceag. Doar ca nu vrea sa dispara, fir-ar ea sa fie... Incep sa ma gandesc asa: "ceva mi-a scapat zilele astea, insa nu imi dau seama exact ce". Brusc, imi aduc aminte: "ah, am stat 6 zile acasa sa bolesc ca un fraier, pentru ca am racit din cauza ca mi-a fost prea cald...God damn it". Totusi, parca nu asta mi-a scapat. Era ceva maret si nu era legat (numai) de mine. La naiba...cum a putut sa-mi scape?! A fost 1 decembrie, Ziua Nationala a Romaniei.
"A fost?", ma intreb eu in mintea mea. Ma uit la cea si...da, vad bine. E 3 decembrie. Daca nu cumva vreo gaura neagra elvetiana a schimbat timpul, trebuie sa fi trecut 1 decembrie. Si cum mi-a scapat? Chiar a fost atat de neinsemnata aceasta aniversare a 90 de ani de la Marea Unire? A fost FOARTE neinsemnata. Cum sa nu fie neinsemnata cand cu o zi inainte au avut loc primele alegeri uninominale? Toata lumea era conectata la rasturnarile de situatie pe care ni le oferea BEC, insa...era 1 decembrie.
Ma simt de-a dreptul indignat. M-am trezit pe 1 decembrie destul de fericit, pentru ca nu m-a trezit altcineva decat pestele meu argintiu din acvariu, care face tot timpul scandal ca ii este foame (fratilor, Louie nu minte cu ABSOLUT nimic in desenele despre viata lui). Era ora 9, insa pana m-am trezit cu adevarat s-a facut 10. Ma duc la TV...extraordinar!!! Parade militare pe toate posturile. Incredibil, cat de frumos, cat de senzational! Toate posturile TV transmiteau parada militara din Bucuresti! Din Bucuresti?! Din cunostintele mele, Bucurestiul nu a fost decat locul unde era sa se semneze o pace atat de pacatoasa, incat ar fi trebuit sa le platim daune de razboi germanilor pana anul acest. Extraordinar, nu? Alba Iulia a fost ignorata, in mare parte, pentru capitala, pentru ca acolo erau cei mari, acolo si-au facut aparitia personajele principale ale scenei politice, acolo puteau stiristii sa comenteze lucruri de genul "iata-l pe X, de la partidul Y, venit la parada militara; maine vor incepe negocierile pentru formarea noului guvern, iar X spera sa fie prim-ministru". Cat de sinistru, cat de imbecil, cat de jenant, pana la urma, pentru intreaga natie romana. Alegerile sunt alegeri, intr-adevar, dar valorile nationale? Unde au disparut? S-a ajuns ca multi oameni sa nu stie nici macar cine este Alexandru Averescu, omul fara de care, probabil, tara noastra ar fi fost doar o treime din ce este acum. Dar conteaza?
I.L.Caragiale surprindea in "D-l Goe..." momentul zilei nationale, in care simteai ca este sarbatoare, in care chiar voiai sa participi la serbari, la parade...acum nu ai parte decat de o parada sinistra care pare mai mult un mars funebru si care tine sub o ora. In rest...nu e zi nationala, nu simti ca e sarbatoare, toata lumea este atat de indiferenta, incat daca stai putin sa te gandesti, nu ai cum sa nu fii indignat.
S-au facut 90 de ani de la Marea Unire, iar pe 24 ianuare 2009 se implinesc 150 de ani de la Mica Unire. Incercati s-o dregeti macar atunci, daca acum nu ati fost in stare, fiind atenti doar la alegeri. Cat de dragut... Dar...cui o sa ii pese, pana la urma? S-a pierdut extrem de mult din spiritul national, iar ceea ce s-a intamplat anul acesta ramane ca o rana adanca pe trupul Romaniei.





Fotografiile au fost facute de Samoila Marza (1886-1967), la fata locului: Alba Iulia, 1 decembrie 1918. Mai multe puteti gasi accesand adresa http://www.dacoromania1.go.ro/nr15/samoila_marza.htm .

Niciun comentariu: